Новини/News

Результати Всеукраїнської інформаційної кампанії з децентралізації

DSC_8517_1

17 липня в українському кризовому медіа-центрі експерти Українського інституту міжнародної політики презентували попередні висновки інформаційної кампанії з подолання стереотипів щодо децентралізації влади, що тривала з січня по липень 2015 року – Результати Всеукраїнської інформаційної кампанії з децентралізації. В рамках інфокампанії відбулось 22 регіональних заходи в Запоріжжі, Мелітополі, Херсоні, Миколаєві, Одесі, Харкові, Дніпропетровську, Кривому Розі, Кіровограді, Кременчуці, Полтаві, Черкасах, Сумах, Чернігові, Луцьку, Рівному, Львові, Івано-Франківську, Чернівцях, Тернополі, Ужгороді для представників місцевого самоврядування, місцевої виконавчої влади громадськості та ЗМІ.

Дослідження презентує аналіз цільової аудиторії проекту, обізнаність щодо децентралізації та й загалом розуміння реформи місцевого самоврядування, аналіз комунікаційного компоненту реформи та рекомендації відповідним структурам державної влади щодо більш ефективного його втілення. Також у документі наведені основні проблеми імплементації реформи та найбільш поширені стереотипи щодо реформи, що наразі побутують серед громадськості, що є особливо актуальним в світлі процесу внесення змін до Конституції України у частині децентралізації та широкого обговорення даної тематики у експертних колах та у загальнополітичному дискурсі.

DSC_8529

Основним завданням інформаційної кампанії була комунікація з місцевою владою щодо децентралізації та руйнування міфів, які наповнювали інформаційний простір (починаючи від федералізації і закінчуючи втратою областей). Обговорення типових стереотипів пов’язаних з децентралізацією супроводжувалася інформуванням учасників про Європейський досвід з децентралізації, нові повноваження органів місцевого самоврядування та фінансові інструменти які збільшували потенціал місцевих громад. Цільовою аудиторією інформаційних семінарів були сільські голови, керівники департаментів та відділів фінансів та розвитку, бюджету, внутрішньої політики, керівництво районних адміністрацій, члени регіональних офісів реформ, депутати районних та міських рад. Загальна кількість учасників сягнула близько 1 500 осіб.

Регіональні семінари проводилися за участі Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, регіональних офісів реформ та профільних заступників голів ОДА. Проект був підтриманий Посольством Сполучених Штатів Америки, Посольством Федеративної Республіки Німеччини, Національним фондом  на підтримки демократії (NED).

Більше інформації про прес-конференцію http://uacrisis.org/ua/29081-dezentralisierung-2


 

Фінальні заходи інформаційної кампанії з подолання стереотипів щодо децентралізації відбулись у Львові та Ужгороді

DSC_58088 липня у Львові відбувся інформаційний регіональний семінар щодо реформи з децентралізації влади для представників місцевої виконавчої влади та місцевого самоврядування області. У заході взяли участь представники усіх районів Львівщини, працівники РДА та місцевих рад, сільські голови та депутати, громадськість та ЗМІ. Керівництво області було представлено керівником Офісу Реформ Орестом Матвіїшиним та експертами Офісу.

DSC_5821

Лиш напередодні, 7 липня, Львівська обласна рада ухвалила Перспективний План спроможних територіальних громад Львівщини, що нараховує 160 потенційних об’єднаних територіальних громад. Отже вступну частину заходу було присвячено презентації остаточної версії документу представникам громад та його обговоренню.

DSC_5874Загальна логіка реформ з децентралізації, відповідні моделі та кращий світовий досвід було представлено експертом УІМП Катериною Сідаш. Незважаючи на активне обговорення теми децентралізації у суспільному та медійному просторі, учасники продемонстрували потребу більш ґрунтовної інформаційної роботи щодо основних понять та процесів. Пізніше тематика кращого міжнародного досвіду була більш докладно розкрита по прикладі Республіки Польші експертом УІМП Надією Афанасьєвою, що детально зупинилась на розподілі влади між місцевим самоврядуванням та органами виконавчої влади, балансі повноважень, ресурсів та відповідальності, матриці інвестиційної привабливості регіонів. Тематика міжнародного досвіду також була підтримана он-лайн – включенням румунської колеги УІМП Анжели Грамади, НУО «Експерти з Безпеки та глобальних питань» (Experts for Security and Global Affairs), що докладно розповіла про досвід децентралізаційних процесів у своїй країні.

Загальна інформація по реформу з децентралізації влади в Україні, її особливості та етапи, труднощі та переваги була представлена представником Мінрегіонбуду Лідією Євтушенко (відділ взаємодії з мDSC_5915ісцевими органами влади). Пані Лідія докладно зупинилась на нових повноваженнях та ресурсах передбачених законодавством для органів місцевої влади, перебігу втілення реформи та подальші кроки, що передбачені для забезпечення спроможності, повсюдності та відповідальності місцевого самоврядування в рамках реформи.

Нова архітектура місцевих фінансів була розкрита експертом УІМП Яніною Казюк, що не лише презентувала теоретичні моделі, а й на конкретних прикладах продемонструвала можливості створення спроможних ОТГ. Також у цій частині було дано огляд податкових та бюджетних змін та новацій, що стосуються місцевого самоврядування.

На завершення заходу учасники взяли активну участь у загальній дискусії, не лише уточняючи певні аспекти реформи з децентралізації та організації адміністративно-територіального устрою України, а й даючи свої зауваження та пропозиції до уже розроблених законодавчих актів та їх проектів.

DSC_5927Не менш жвава дискусія щодо реформи точилась і 9 ливня в Ужгороді. Учасниками заходу окрім експертів УІМП та представника Мінрегіонбуду були представники усіх районів Закарпатської області. Місцеву владу представляли керівник Закарпатського Офісу Реформ Іван Дем’янчук та начальник відділу містобудування та архітектури Закарпатської ОДА Олег Боршовський.

Область наразі ще не затвердила Перспективного плану спроможних територіальних громад, що сприяло обговоренню його проекту в тому числі в рамках інформаційного семінару – які саме ОТГ визначені на сьогодні, які потенційні центри зростання та економічного розвитку, як забезпечити баланс історичних, етнічних, економічних інтересів та можливість надання адекватних адміністративних та соціальних послуг усім мешканцям регіону незалежно від місця їх проживання. Учасники висловили побажання адаптації існуючої Методики визначення центрів спроможних територіальних громад до умов гірської місцевості та полі етнічних поселень, що є актуальним саме для Закарпатської області.

DSC_5942Експерти УІМП та представник Мінрегіонбуду традиційно презентували учасникам загальну логіку реформи та подальші законодавчі перетворення в рамках децентралізації влади та кращі іноземні практики як загалом, так і більш детально на прикладі Польщі. Неабияку дискусію викликали питання належного кадрового забезпечення у сільських громадах та інвестиційної привабливості регіону та окремих його складових.

Фінансовий блок також викликав дуже жваве обговорення, учасники подали чимало пропозицій щодо більш ефективного та справедливого розподілу та адміністрування місцевих податків виходячи з уже триваючої фінансової децентралізації та її здобутків за ці півроку.

Дані заходи стали заключними у серії інформаційних регіональних семінарів. Що тривали у всіх регіонах України з лютого по липень 2015 року. В рамках інформаційної кампанії відбулось 22 регіональні заходи в Запоріжжі, Мелітополі, Херсоні, Миколаєві, Одесі, Харкові, Дніпропетровську, Кривому Розі, Кіровограді, Кременчуці, поставі, Черкасах, Сумах, Чернігові, Луцьку, Рівному, Львові, Івано-Франківську, Чернівцях, Тернополі, Ужгороді, організовані Українським інститутом міжнародної політики у партнерстві з Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлового-комунального господарства України та регіональними Офісами реформ. Проект був підтриманий Посольством Сполучених Штатів Америки, Посольством Федеративної республіки Німеччини, Національним фондом на підтримку демократії (NED).


Хід реформи з децентралізації влади обговорили у Рівному та Луцьку

DSC_5760DSC_5646DSC_5630DSC_5602Інформаційні регіональні семінари з подолання стереотипів щодо децентралізації то роз’яснення суті реформи представникам місцевого самоврядування та місцевої влади області відбулись 6 та 7 липня у Рівному та Луцьку.

Обидві області досягли уже значного прогресу в імплементації добровільного етапу реформи – Перспективні плани спроможних громад затверджені обласними радами, процес об’єднання громад розпочався і на Рівненщині, і на Волині, проте учасники заходу активно включились в обговорення перебігу реформи, її загальної логіки та етапів пропонованих перетворень, уже прийнятого законодавства та планованих новацій. Неабияку дискусію та чимало питань викликало актуальне на сьогодні добровільного об’єднання територіальних громад – яким чином здійснюватиметься місцеве самоврядування після об’єднання, якими будуть принципи виборів до Ради ОТГ, для того щоб забезпечувались інтереси різних суб’єктів, пропорційність та врівноваженість, яким чином працюватимуть виконавчі органи ОТГ, інститут старости. Також активне обговорення викликало питання адекватного забезпечення соціальних та адміністративних послуг у ОТГ, ефективне та повноцінне здійснення органами місцевого самоврядування власних та делегованих повноважень. Позиція уряду була представлена представником Мінірегіонбуду Лідією Євтушенко, відділ взаємодії з місцевими органами влади. Також дуже корисною була участь керівників та експертів Офісів Реформ (Руслан Сивий у Рівному та Анатолій Пархом’юк у Луцьку) що надали вичерпну інформацію на місцевому рівні та роз’яснювали спірні і незрозумілі аспекти щодо Перспективних планів Рівненщини та Волині.

Також у роботі інформаційного семінару в Рівному взяли участь керівник апарату Рівненської ОДА Олександр Корнійчук та директор Департаменту економічного розвитку і торгівлі ОДА Ігор Тимошенко. У Луцьку захід відбувся за участі Першого заступника голови Волинської обласної державної адміністрації Сергія Кошарука.

DSC_5771

У цьому контексті дуже доречним виявився презентований міжнародний досвід, що у нашому випадку є певним стандартом, до якого варто прагнути. Конкретні питання щодо здійснення місцевого самоврядування та надання якісних послуг незалежно від місця проживання громадян, учасники семінару поставили експертам УІМП Надії Афанасьєвій та Катерині Сідаш, а також міжнародному експерту Алгісу Стрельчунасу, депутату Литовського Сейму, що взяв участь у заході через скайп-включення.

DSC_5776

Гостре зацікавлення також викликав блок, присвячений новій архітектурі місцевих фінансів, презентований експертом УІМП Яніною Казюк. Окрім загального бачення та формальних показників розрахунку спроможності об’єднаних територіальних громад, було наведено конкретні розрахунки та моделювання на прикладі Херсонської області. Також застосовані моделі було проектовано на умови Рівненщини та Волині.

DSC_5743

Захід відбувся за підтримки Національного фонду на підтримку демократії. На сьогодні відбулось 19 регіональних інформаційних семінарів для представників місцевої влади та місцевого самоврядування, медіа та громадськості. Загалом заплановано проведення 22 заходів в рамках інформаційної кампанії з подолання стереотипів стосовно децентралізації на основі кращих іноземних практик та українських законодавчих ініціатив. Проект реалізується Українським інститутом міжнародної політики у партнерстві з Міністерством Регіонального розвитку, будівництва та житлового-комунального господарства України.


Мелітополь долучився до обговорення реформи з децентралізації влади

DSC_5379

З липня 2015 року відбувся черговий захід в рамках інформаційної кампанії з подолання стереотипів щодо децентралізації в м. Мелітополі (Запорізька область). Депутати міської та районних рад, сільські голови, працівники місцевої виконавчої влади міста та області, активна громадськість та ЗМІ зібрались для обговорення впроваджуваних змін та новацій, кращого іноземного досвіду, загальної логіки реформи та нової архітектури місцевих фінансів в рамках уже прийнятого законодавства та розробленого пакету законодавчих змін до Конституції України та базового пакету законів що регулюють місцеве самоврядування, діяльність органів державної влади на місцях та відповідні галузеві зміни.

DSC_5464Окрему увагу було приділено процесу добровільного об’єднання територіальних громад та розробленого Перспективного плану спроможних громад, що наразі знаходиться на етапі обговоренні в обласній раді та громадах області. Обговорення цього документу викликало палку дискусію щодо критеріїв спроможності громад та визначених меж майбутніх Об’єднаних територіальних громад.

Також учасників цікавили питання збереження соціальної інфраструктури на місцевому рівні та надання якісних послуг населенню в умовах реформи, незалежно від їх місця проживанн,.

Окрім експертів УІМП та представника Мінрегіонбуду України Лідії Євтушенко (відділ взаємодії з місцевими органами влади), участь у заході взяли Перший заступник міського голови Мелітополя з питань діяльності виконавчих органів влади Ірина Рудакова та експерт Офісу Реформ у Запорізькій області Сергій Федченко.

DSC_5477

Захід відбувся за підтримки Національного фонду на підтримку демократії. На сьогодні відбулось 17 регіональних інформаційних семінарів (у Дніпропетровську, Запоріжжі, Одесі, Миколаєві, Херсоні, Харкові (2 заходи), Полтаві, Чернігові, Кіровограді, Сумах, Кривому Розі, Кременчуці, Черкасах, Тернополі, Івано-Франківську та Чернівцях) для представників місцевої влади та місцевого самоврядування, медіа та громадськості.


В Чернівцях обговорили хід реформи з децентралізації влади

26 червня відбувся 16 інформаційний регіональний семінар про децентралізацію влади – цього разу в Чернівцях. Учасниками заходу традиційно стали представники місцевої влади та місцевого самоврядування області – сільські голови, депутати районних та обласної рад, працівники районних та обласної державних адміністрацій, а також громадськість та ЗМІ.

DSC_5090

Найбільш жваву дискусію поміж аудиторії викликало актуальне на сьогодні для області питання добровільного об’єднання територіальних громад та формування Перспективного плану спроможних територіальних громад Чернівеччини. На сьогодні такий план досі є в стадії розробки і загальна динаміка процесів з об’єднання громад в області є досить низькою, попри активну дискусію і готовність окремих громад до початку обговорень та узгоджень. Саме тому загальна інформація про реформу з децентралізації, її логіку та етапи, системні та галузеві зміни законодавства, принципів та способу здійснення місцевого самоврядування в нових умовах, його фінансову та організаційну основу. Також неабияке зацікавлення учасників викликав міжнародний досвід здійснення реформ з децентралізації, його особливості в різних країнах, успішні уроки та застороги для України.

DSC_5081

Захід відбувся в рамках інформаційної кампанії «Подолання стереотипів стосовно децентралізації на основі кращих іноземних практик та українських законодавчих ініціатив», що проводиться Українським інститутом міжнародної політики у співпраці з Міністерством регіонального розвитку України, партнером у Чернівецькій області виступив Офіс Реформ області та Чернівецька Обласна державна адміністрація.

Інформаційна кампанія відбувається за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина в Україні. На сьогодні відбулось 16 регіональних інформаційних семінарів, протягом липня заплановано проведення ще 5 регіональних заходів.


Регіональний семінар щодо децентралізації влади відбувся в Івано-Франківську

DSC_4983

25 червня відбувся інформаційний регіональний семінар щодо децентралізації для представників органів місцевого самоврядування та місцевої влади Франківщини. Представники 14 районів області обговорили разом з експертами, громадськістю, Офісом Реформ Івано-Франківської області, представниками ОДА та Мінрегіонбуду України нагальні питання загальної логіки та етапів реформи з децентралізації влади в Україні, нові повноваження та ресурсне забезпечення, що набуваються ОМС в процесі реформи, їх відповідальність та підзвітність.

DSC_4990

Надзвичайно жвава дискусія точилась також навколо питання нової архітектури місцевих фінансів, уже впроваджені та плановані новації у сфері податкового та бюджетного законодавства. Центральним питанням заходу також стало триваюче в області обговорення перспективного плану спроможних громад та відповідне об’єднання населених пунктів у Об’єднані територіальні громади, а саме принцип їх функціонування, органи влади в межах ОТГ, їх повноваження, відповідальність та ресурсне забезпечення. Захід став ще одним дискусійним майданчиком напередодні засідання Обласної Ради Івано-Франківської області, що відбулось 24 червня 2015 року і де було частково затверджено Перспективний План області (у частині 12 ОТГ, ще 49 ОТГ відправили на до оформлення).

Також учасникам було представлено міжнародний досвід реформ з децентралізації влади в ЄС, загальні процеси та моделі місцевої та регіональної демократії, а також більш детально досвід відповідних перетворень у окремих країнах ЄС (Польщі, Італії, Румунії та Франції). Чимало питань виникло під час сесії, де обговорювалось питання інвестиційної привабливості регіонів, його складових та необхідних аспектів.

DSC_4958

Окрім експертів УІМП на семінарі також активно працювали представник Мінрегіонбуду (п. Лідія Євтушенко, Департамент з питань місцевого самоврядування та територіальної організації влади), Керівник Офісу Реформ Івано-Франківської області Дмитро Дзвінчук та команда Офісу, представники Івано-Франківської обласної державної адміністрації.

Захід відбувся за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина в Україні. На сьогодні відбулось 15 регіональних інформаційних семінарів (у Дніпропетровську, Запоріжжі, Одесі, Миколаєві, Херсоні, Харкові (2 заходи), Полтаві, Чернігові, Кіровограді, Сумах, Кривому Розі, Кременчузі, Черкасах та Тернополі) для представників місцевої влади та місцевого самоврядування, медіа та громадськості. Протягом липня заплановано проведення ще 6 регіональних семінарів в інших регіонах України.


 Регіональний інформаційний семінар про реформу з децентралізації влади відбувся у Тернополі

DSC_486624 червня відбувся інформаційний семінар про реформу з децентралізацію влади для представників місцевого самоврядування та місцевої виконавчої влади Тернопільщини, сільських та міських голів, ЗМІ та громадськості області. Захід був організований в рамках інформаційної кампанії з подолання стереотипів стосовно децентралізації на основі кращого міжнародного досвіду та українських законодавчих ініціатив, що проводиться Українським інститутом міжнародної політики у партнерстві з Міністерством регіонального розвитку України за підтримки Тернопільської обласної державної адміністрації та Офісу Реформ області.

DSC_4867Найбільш дискусійними питаннями під час заходу виявились різноманітні аспекти наразі триваючого процесу добровільного об’єднання територіальних громад та узгодження перспективного плану області, нові фінансові умови, що будуть доступні об’єднаним територіальним громадам та тим, громадам, що поки що утримались від об’єднання, загальна логіка та подальші кроки в рамках реформи, застосовність та ефективна імплементація міжнародних моделей та кращих іноземних практик.

В роботі семінару взяли участь експерти Українського інституту міжнародної політики, представники Мінрегіону, заступник голови Тернопільської ОДА Леонід Бицюра, керівник та експерти Офісу Реформ у Тернопільській області.

Захід відбувся за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні. На сьогодні відбулось 14 регіональDSC_4891них інформаційних семінарів (у Дніпропетровську, Запоріжжі, Одесі, Миколаєві, Херсоні, Харкові (2 заходи), Полтаві, Чернігові, Кіровограді, Сумах та Кривому Розі, Кременчук, Черкаси) для представників місцевої влади та місцевого самоврядування, медіа та громадськості. Протягом червня-липня заплановано проведення ще 10 регіональних семінарів в інших регіонах України.


Європейский досвід та українську реформу з децентралізації обговорили у Харкові та Кривому Розі

Матеріали семінару        Інформація про проект

16 та 17 червня відбулися регіональні інформаційні семінари щодо реформи з децентралізації влади та регіональної політики в Україні у містах Харків та Кривий Ріг. Дані заходи є частиною інформаційної кампанії для представників місцевої виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, громадськості та ЗМІ щодо перебігу реформи, конкретних питань та особливостей її імплементації.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAУчасниками заходу у Харківській області були представники Обласної держаної адміністрації, місцевих державних адміністрацій та місцевих рад міста Харкова, Харківського, Дергачівского, Чугуївського та Богодухівського районів області, сільські голови та громадськість. У заході також взяла участь керівник Офісу реформ Харківської області Діана Баринова, що презентувала наразі узгоджений перспективний план об’єднання територіальний громад, який був ухвалений 18 червеня 2015 р. Харківською обласною радою.

Учасниками заходу у Кривому Розі були представники Дніпропетровської ОДА, місцевих державних адміністрацій та місцевих рад м. Кривий Ріг та Широківського, Софіївського, Криворізького, Нікопольського П’ятихатського та Апостолівського районів Дніпропетровщини, сільські голови та громадськість областей.

DSC_4416

На семінарах були озвучені актуальні на сьогодні питання, а саме фінансова основа здійснення місцевого самоврядування, принципи об’єднання територіальних громад, доля громад котрі утримались від процесу об’єднання, спірні моменти, що виникають в процесі формування перспективних планів спроможних територіальних громад та процесу добровільного об’єднання територіальних громад, зміна повноважень органів місцевого самоврядування в процесі реформи, адміністрування медичної та освітньої сфери на місцевому рівні тощо.

DSC_4366Загальне розуміння децентралізаційних процесів у європейських країнах, терміни та моделі, а також міжнародна практика реформування на прикладі Польщі були презентовані експертами УІМП Катериною Сідаш та Надією Афанасьєвою. Саме застосування певних випробуваних іншими країнами моделей та використання кращих практик є шляхом ефективного впровадження реформи з децентралізації влади та регіонального розвитку України. Особливе зацікавлення учасників викликали питання як саме відбувались відповідні процеси в інших країнах, їх етапи та конкретні механізми подолання труднощів перехідного періоду.

Загальна логіка реформи та особливості процесу впровадження новоприйнятого законодавства з питань добровільного об’єднання територіальних громад була презентована представником Мінрегіону Лідією Євтушенко. В процесі дискусії було обговорено яким чином буде здійснюватись місцеве самоврядування у новоутворених територіальних громадах, відповідні органи та повноваження, надання ефективних адміністративних та соціальних послуг населенню у повному обсязі.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Особливості адміністрування медичної та освітньої субвенції, фінансова основа місцевого самоврядування, нові інструменти та можливості для місцевих бюджетів, ефективне та ощадне використання коштів місцевих бюджетів для користі новоутворених ОТГ, додаткові фінансові можливості, котрі будуть доступні в рамках Державного фонду регіонального розвитку були висвітлені експертом УІМП з місцевих фінансів Яніною Казюк.

Також в рамках семінарів відбулось он-лайн включення депутата Сейму Литовської Республіки, члена Комітету Муніципалітетів Алгіса Стрельчунаса, котрий розповів докладно про суть та етапи реформи з децентралізації влади у Литві, відповів на питання учасників заходу щодо повноважень органів місцевого самоврядування, функціонування шкіл та закладів охорони здоров’я на місцевому рівні, проведення виборів до ОМС (відкриті списки) та можливі корупційні ризики в місцевій політиці, важливість залучення громадян до прийняття рішень на місцевому рівні і забезпечення належного громадського контролю.

DSC_4428Дані заходи були проведені в рамках інформаційної кампанії Українського інституту міжнародної політики «Подолання стереотипів стосовно децентралізації на основі кращих міжнародних практик та українських законодавчих ініціатив», що реалізується Українським інститутом міжнародної політики у партнерстві з Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина в Україні та Національного фонду на підтримку демократії.

На сьогодні відбулось 12 регіональних інформаційних семінарів (у Дніпропетровську, Запоріжжі, Одесі, Миколаєві, Херсоні, Харкові (2 заходи), Полтаві, Чернігові, Кіровограді, Сумах та Кривому Розі) для представників місцевої влади та місцевого самоврядування, медіа та громадськості. Протягом червня-липня заплановано проведення ще 15 регіональних семінарів в інших регіонах України спільно з представниками Мінрегіонбуду України.


Дискусія про прогрес України та актуальні виклики міжнародної політики

Чи зможе громадянське суспільство виконати критично важливу місію двигуна реформ? Чи здатна українська державна система переформатуватись і втримати інерцію зміни, котра 11390311_1124722594221097_2995945729522646041_nбула надана їй Революцією Гідності? Чи можливі реформи у час війни? Як долати спільні виклики у регіоні та знаходити адекватну відповідь на російську агресію для себе, а також транслювати ефективні месседжі для цілого ЄС? Саме на ці питання шукали відповіді під час «Української Сесії» в рамках щорічної зустрічі партнерів Фонду Конрада Аденауера у Литві, Латвії та Скандинавських країн, що відбулась у Ніді (Литва) 12-14 червня 2015 року.

Жвава дискусія про прогрес у реформах, уже здійсненні та плановані зміни, питання корупції, люстрації та успішність запрошення іноземних спеціалістів до урядових структур, а також безпековий вимір політики, що на сьогодні є одним із ключових у Регіоні Східної Європи не залишила осторонь нікого із присутніх.

Учасниками зустрічі були представники громадських організацій та дослідницьких інститутів, депутати Литовського та Латвійського парламентів, представники проекту координації головування Латвії у ЄС та Голова Офісу КАС в Литві, Латвії та Скандинавських країнах. Українську позицію представляла експерт Українського інституту міжнародної політики Катерина Сідаш.

Організатором заходу виступили Фонд Конрада Аденауера та EDUCATIO (Institute for Development and training).


 Реформу з децентралізації влади обговорили у Чернігові

DSC_398210 червня відбувся черговий, уже 10 захід із серії регіональних інформаційних семінарів «Подолання стереотипів стосовно децентралізації на основі кращих іноземних практик та українських законодавчих ініціатив» цього разу у Чернігові. Учасниками заходу уже традиційно стали представники місцевого самоврядування (місцеві депутати, сільські голови, депутати місцевих рад та члени виконкомів) та місцевої виконавчої влади усіх районів Чернігівщини, а також представники громадських організацій та ініціатив і преса.

DSC_4062

DSC_4004На відкритті семінару з вітальним словом до учасників звернулись Народний депутат України VIII скликання Олександр Кодола, керівник Офісу реформ в Чернігівській області Ярослав Жиденко та головний спеціаліст Відділу взаємодії з місцевими органами влади Департаменту місцевого самоврядування та територіальної організації влади Мінрегіонбуду України Лідія Євтушенко. Саме реформа з децентралізації влади є однією з ключових напрямів, що наразі не тільки розроблений відповідно до норм та стандартів ЄС, а й знаходиться в активному впровадженні в усіх областях, подальше проведення реформи визнано одним із основних пріоритетів поточної сесії ВРУ.

DSC_4017

Водночас в процесі імплементації ново ухваленого законодавства виникають численні запитання та труднощі на місцевому рівні. Зокрема учасників регіонального заходу цікавили нові повноваження та загальна структура органів місцевого самоврядування після об’єднання територіальних громад, впроваджувана посада старости, параметри та стандарти надання соціальних та адміністративних послуг, способи творення нового адміністративно-територіального устрою у складних соціальних умовах та інші питання.

DSC_4068

Регіональний семінар містив більш теоретичну частину про загальні засади реформ з децентралізації влади у європейському контексті; моделі, терміни та поняття (презентована експертом УІМП Катериною Сідаш), практичний розгляд досвіду реформи з децентралізації влади та впровадженні місцевої демократії у Польщі (презентована експертом УІМП Надією Афанасьєвою), а також більш практичні сесії з загальної логіки реформи в Україні (презентовано головним спеціалістом Відділу взаємодії з місцевими органами влади мінрегіонбуду Лідією Євтушенко) та нову архітектуру місцевих фінансів (презентовано експертом УІМП Яніною Казюк). Також учасники жваво взяли участь у діалозі з польським експертом з питань місцевої політики Кшиштофом Колановскі.

Даний захід є частиною інформаційної кампанії з подолання стереотипів стосовно децентралізації, що проводиться Українським інститутом міжнародної політики у регіонах України. Інформаційний семінар відбувся за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина в Україні.


Регіональний інформаційний семінар про реформу з децентралізації влади відбувся у Сумах

2 червня відбувся регіональний інформаційний семінар «Подолання стереотипів стосовно децентралізації на основі кращих іноземних практик та українських законодавчих ініціатив» у місті Суми. Учасниками заходу стали представники місцевого самоврядування та виконавчої влади Сумщини (Ромненського, Липоводолинського, Краснопільського, Лебединського, Охтирського, Конотопського, Ямпільського, Тростянецького районів), працівники ОДА та громадських організацій міста і області. Також на заході були присутні представники Офісу Реформ Сумської області.

DSC_3730

З вітальним словом до учасників звернувся Перший заступник голови Сумської обласної державної адміністрації Олександр Марченко. У своєму виступі він відзначив актуальність проблематики семінару для місцевої влади та громад, потреби більш активної інформаційної та методологічної роботи щодо процесу добровільного об’єднання громад та формування відповідних перспективних планів, діючих та майбутніх новацій у повноваженнях та відповідальності місцевої влади та пояснення загальної логіки реформи з децентралізації влади та регіонального розвитку. Також актуальність теми та поставлених питань підкреслив координатор проекту у Сумський області Дмитро Живицький.

DSC_3743Голова Правління Українського інституту міжнародної політики Ростислав Томенчук висвітлив перебіг інформаційної кампанії «Подолання стереотипів щодо децентралізації влади в Україні», розповів про уже проведені заходи та спільні проблеми та питання, з якими до експертів УІМП звертаються учасники регіональних інформаційних заходів з регіону в регіон. Водночас, за модерації експерту УІМП Олени Медведєвої, було проведено загальне знайомство та зібрано актуальні питання, що найбільше цікавлять представників місцевої влади та самоврядування про децентралізацію.

DSC_3759

У першій сесії заходу, презентованою експертом УІМП Катериною Сідаш, «Децентралізація, федералізація, місцева демократія: терміни та моделі» учасники отримали загальне бачення процесів з децентралізації влади у європейських країнах, основні тенденції та труднощі, етапи та регіональні особливості. Друга сесія, презентована експертом УІМП Надією Афанасьєвою, була присвячена кращим іноземним практикам децентралізації, спираючись безпосередньо на досвід Польщі у проведенні відповідної реформи. Зважаючи на те, що багато новацій та запроваджуваних механізмів реформи з децентралізації влади та регіонального розвитку в Україні мають за основу практику саме цієї країни, в учасників виникло чимало питань щодо загального перебігу реформи та технічних особливостей та переваг для місцевого самоврядування та місцевих громад.

DSC_3796Загальну логіку реформи з децентралізації влади в Україні презентував експерт УНЦПД Іван Лукеря. Жваве обговорення викликало нові повноваження та структура місцевого самоврядування після об’єднання територіальних громад, впровадження посади старости, його коло обов’язки, повноваження та загальний статус, сам процес добровільного об’єднання територіальних громад, формування та затвердження перспективних планів та інші актуальні на сьогодні питання, що постають у щоденній діяльності органів місцевого самоврядування та місцевої влади у процесі реформування.

Дуже жвавим також виявилось он-лайн включення польського експерта Кшиштофа Колановскі (Експерт програми «Співпраця ЄС: Польща-Саксонія» 2014-2020), під час якого учасники заходу мали змогу дізнатись більше про низовий рівень управління громадами (гмінами) у Польщі – ті трансформації та структурні зміни котрі пройшли наші сусіди в царині забезпечення дієвого та повсюдного місцевого самоврядування відповідно до ключових європейських принципів та вимог (насамперед принципу субсидіарності) за останні 20 років. Окреме зацікавлення учасників викликав досвід співпраці Польщі з Структурними фондами ЄС та інші можливості фінансової підтримки з боку міжнародних донорів.

DSC_3808Заключна сесія заходу, представлена експертом УІМП Ростиславом Томенчуком окреслила нову архітектуру місцевих фінансів, фінансове забезпечення нових повноважень органів місцевого самоврядування, а також перерозподіл місцевих податків та інших джерел фінансування для виконання повноважень органів місцевої влади. Дана тема також викликала численні дискусії та довгу сесію питань-та-відповідей з он-лайн включенням профільного експерту УІМП з питань місцевих фінансів Яніни Казюк.

Серія семінарів «Подолання стереотипів стосовно децентралізації на основі кращих іноземних практик та українських законодавчих ініціатив» проводяться у різних областях України для державних службовців та представників органів місцевого самоврядування. У 2015 році уже відбулись 9 заходів із 18 запланованих.

Проект здійснюється за підтримки Національного фонду на підтримку демократії.


 

Міжнародний досвід та реформу з децентралізації влади в Україні було представлено в Кіровограді

28 травня в м. Кіровоград відбувся черговий із серії регіональних інформаційних семінарів «Подолання стереотипів стосовно децентралізації на основі кращих іноземних практик та українських законодавчих ініціатив». Основною аудиторією заходу були представники місцевого самоврядування Кіровограду та області та місцеві громадські організації.

DSC_3621

Тема децентралізації влади та регіональної політики є гостро актуальною на теперішній момент, оскільки саме зараз відбувається процес напрацювання, узгодження та ухвалення перспективних планів спроможних громад, зокрема в Кіровограді 28 травня відбувалась сесія обласної ради, де розглядалось відповідне питання. Тож дискусія носила не тільки теоретичний характер, а й мала цілком практичні аспекти.

DSC_3628

Експерт Українського інституту міжнародної політики Катерина Сідаш ознайомила учасників семінару з загальнотеоретичними моделями федеративних та унітарних децентралізованих держав, місцевої демократії та участі громадян у місцевих справах. Більш докладно міжнародний досвід на прикладі Республіки Польщі було представлено експертом УІМП Надією Афанасьєвою. Чимало питань учасників стосовно польського перебігу реформування устрою державної влади та подальша дискусія мали своє логічне продовження у пізнішому скайп-включенні іноземного експерта Кшиштофа Колановскі, експерта Програми співпраці ЄС Польща – Саксонія 2014-2020.

DSC_3617Загальна логіка та особливості реформи з децентралізації влади в Україні була представлена на семінарі керівником Офісу реформ у Кіровоградській області Володимиром Нижником та Головним спеціалістом відділу взаємодії з місцевими органами влади Міністерства Регіонального розвитку, будівництва та житлового-комунального господарства України Лідією Євтушенко, що не тільки розповіла про особливості формування спроможних територіальних громад та зміну повноважень місцевих органів влади в умовах реформи, а й роз’яснила нюанси та спірні питання для учасників, представила ширшу картину майбутніх перетворень у організації держаної влади та місцевого самоврядування в Україні.

DSC_3650

Загалом варто відзначити високу емоційність та поширеність певних стереотипів серед учасників заходу, що часто є наслідком браку достовірної інформації та фрагментованих уявлень про загальний процес реформ, зокрема і у сфері децентралізації влади. Тому вкрай важливо знаходити спосіб доносити інформацію на місцевий рівень, надавати майданчик для предметної дискусії та розвінчувати нав’язані стереотипи.

Серія семінарів «Подолання стереотипів стосовно децентралізації на основі кращих іноземних практик та українських законодавчих ініціатив» проводяться у південних, східних та центральних областях України для державних службовців та представників органів місцевого самоврядування. У 2015 році уже відбулись 8 заходів із 18 запланованих.

Проект здійснюється за підтримки Посольства Федеративної Республіки Німеччина в Україні.


 

 В Одесі обговорили реформу з децентралізації влади

13 травня 2015 року Керівник аналітичних програм Українського інституту міжнародної політики Катерина Сідаш взяла участь у роботі Форуму інститутів громадянського суспільства Одеської області, що був присвячений реформі з децентралізації влади та організаційному розвитку громадянського суспільства і його ефективній співпраці з місцевою владою. Учасниками заходу були представники громадських рад та районих адміністрацій 8 районів області.11270381_895749670488547_4661576087117663717_o

Основний фокус заходу полягав у роз’ясненні учасникам ходу реформи з децентралізації влади, труднощів та особливостей, що виникають у громадах, розробка перспективних планів спроможних територіальних громад.

Катерина Сідаш презентувала для учасників загальну логіку реформи, розроблені законопроекти та уже прийняте законодавство, основні етапи процесу добровільного об’єднання територіальних громад та критерії до них. Окрема увага була приділена майбутньому розподілу повноважень та відповідальності між виконавчою владою на місцях та органами місцевого самоврядування (після ухвалення та впровадження змін до Конституції України в частині децентралізації та відповідних профільних законів), функціонуванню Державного фонду регіонального розвитку та регіональним стратегіям розвитку в ЄС та Україні.11270493_895272547202926_9032099945207528663_o

«На сьогодні уже діють перші закони великого пакету розробленого законодавства у сфері децентралізації влади в Україні – «Про об’єднання територіальних громад», «Про співробітництво територіальних громад» та «Про регіональну політику». Загалом тут Україна рухається в рамках Європейських тенденцій, що спочатку пропонують громадам добровільний шлях до об’єднання та співробітництва, а пізніше уже знаходять моделі співпраці для тих громад, що не побачили свого інтересу у кооперації з сусідами. Добровільне об’єднання стимулюють різноманітними економічними та адміністративними інструментами, а також проводять роз’яснювальну роботу і поширюють кращі практики і історії успіху,- » зазначила Катерина Сідаш.

У Форумі інститутів громадянського суспільства також взяли учать представники Одеської обласної адміністрації, керівник Офісу Реформ одеської області, представники одеської філії Академії державного управління при Президентові України.

Подібні форуми планується також провести для решти районів області.

Відео-сюжет про захід http://glasweb.com/v-odesse-obsudili-reformu-detsentralizatsii/


Розпочала свою роботу Громадська платформа з імплементації Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС

CSP statement 16.04_EU_UA_official_UA                    CSP statement 16.04_EU_UA_official_EN

10553827_899128670151937_1726087055040775249_o(1)

17 квітня 2015 розпочала свою роботу Громадська платформа з імплементації Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС – спільний орган громадянського суспільства, створений відповідно до статей 469-470 Угоди, що об’єднав представників організації громадянського суспільства, роботодавців та профспілки з України та Європейського Союзу. Основним завданням Платформи є здійснення моніторингу, забезпечення громадського контролю та сприяння імплементації Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС.

Створена Платформа разом із Радою асоціації, Комітетом асоціації та Парламентським комітетом асоціації є однією з інституцій, заснованих в рамках Угоди про асоціацію. Партнерство цих інституцій а також Урядового офісу з питань європейської інтеграції та інших відповідальних структур в ЄС та Україні, дозволить максимально ефективно використовувати кращі експертні ресурсі громадянського суспільства, залучати точки зору різних соціальних груп та забезпечити прозорий і відкритий до участі зацікавлених сторін процес імплементації відповідно до принципів та цінностей ЄС.

Платформа збиратиметься двічі на рік, почергово у Брюсселі та Києві, та служитиме обміну думками та доповідями на теми найбільшої важливості для громадянського суспільства в рамках процесу імплементації. В час поза запланованими зустрічами, Платформа надаватиме свої рекомендації Раді асоціації Україна-ЄС та іншим важливим органам влади в Україні та ЄС, а також інформуватиме про них широку громадськість. До наступної зустрічі Платформи, що відбудеться наприкінці 2015 року, запланована підготувати огляд процесу виконання Угоди про асоціацію, а також два тематичні звіти: про стан реформування енергетичного сектору та про верховенство права та антикорупційну політику – як обрані пріоритетні теми для ЄС та України. Також особлива увага буде приділятись питанням покращення інвестиційного клімату та соціальному компоненту трансформацій.

Протягом наступних місяців Платформа також працюватиме над тим, щоб створити ефективні механізми співпраці та спілкування з іншими зацікавленими учасниками процесу імплементації. Ця діяльність отримає подальший розвиток в діяльності 15 тематичних робочих груп української сторони Платформи.

Співголовами Платформи громадянського суспільства Украіна-ЄС обрано Олександра Сушка та Анджея Адамчика.

Робочу Групу 15 «Транскордонне та міжрегіональне співробітництво» Платформи з українського боку очолив Голова Правління Українського Інституту Міжнародної Політики Ростислав Томенчук.


 

Подолання стереотипів стосовно децентралізації на основі кращих іноземних практик та українських законодавчих ініціатив

15 квітня 2015 року

DSC_2434

7 та 8 квітня під час регіональних інформаційних семінарів представники експертного середовища представили останні напрацювання щодо реформи з децентралізації та регіональної політики України. Учасниками заходів «Подолання стереотипів стосовно децентралізації на основі кращих іноземних практик та українських законодавчих ініціатив» стали представники органів місцевого самоврядування (районного, обласного та міського рівня, а також селищ та сіл) та представники державних адміністрацій відповідних рівнів з Харківської та Полтавської областей. Також на зустрічах були присутні громадськість та преса.

DSC_2425Під час семінару були висвітлені теми міжнародного досвіду реформ з децентралізації влади, нова система повноважень та підзвітності місцевих органів влади в Україні після впровадження реформи з децентралізації влади, нова архітектура місцевих фінансів – перерозподіл місцевих та загальнонаціональних податків, інша ресурсна база для виконання нових повноважень органами місцевого самоврядування.

DSC_2371

Спікерами заходу виступили експерти Українського інституту міжнародної політики – Олена Медведева, Катерина Сідаш та Надія Афанасьєва, представники громадської ініціативи Реанімаційний Пакет Реформ – Ростислав Томенчук, група з Європейської інтеграції РПР, координатор групи транскордонного та міжрегіонального співробітництва Платформи громадянського суспільства Договору про асоціацію Україна-ЄС та Андрій Худик, експерт Інституту громадянського суспільства та групи з Децентралізації та регіональної політики РПР. Міжнародний досвід втілення реформи з децентралізації на прикладі Литовської Республіки було презентовано депутатом Повітової ради Вільнюса Вайдасом Аугунасом. Фінансові аспекти уже запроваджених та планованих новацій в рамках реформи з децентралізації влади було презентовано експертом НАДУ Яніною Казюк.DSC_2375

Особливе зацікавлення учасників викликали питання практичного втілення прописаних у законодавстві механізмів добровільного об’єднання територіальних громад та написання перспективних планів розвитку, нові моделі управління на місцевому рівні, терміни та стимулюючі заходи здійснення реформи, нове адміністрування місцевих податків та видатків, успішні приклади міжнародного досвіду, що можуть бути застосованими в українських реаліях.

Наступні інформаційні семінари відбудуться протягом квітня – червня 2015 року у центральних та північних регіонах України.

Заходи відбулися в рамках інформаційної кампанії «Подолання стереотипів стосовно децентралізації на основі кращих іноземних практик та українських законодавчих ініціатив» організованої Українським інститутом міжнародної політики (УІМП) за підтримки Посольства Федеративної Республіки Німеччина в Україні. У місті Харків партнером проекту виступив «Харківський регіональний інститут державного управління, Національної академії державного управління при Президентові країни», у місті Полтава – КУ Молодіжний Обласний Центр Полтавської обласної Ради.

Щодо подальшої інформаціі щодо реалізації проекту просимо звертатись office@uiip.org.ua


У Херсоні, Миколаєві та Одесі обговорили стереотипи щодо реформи з децентралізації влади

DSC_1771

Інформаційні семінари щодо реформи з децентралізації влади, виявлення міфів та подолання стереотипів відбулись у Херсоні (24 лютого 2015 року), Миколаєві (25 лютого 2015 року) та Одесі (26 лютого 2015 року). Заходи були спрямовані на підвищення обізнаності працівників місцевої виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо перебігу та особливостей реформи, її етапів та запроваджуваних змін.

DSC_1836Учасниками заходів «Подолання стереотипів стосовно децентралізації на основі кращих іноземних практик та українських законодавчих ініціатив» стали працівники обласних та районних державних адміністрацій зазначених областей, депутати відповідних рад, сільські голови, громадськість та ЗМІ Херсонщини, Миколаївщини та Одещини.

DSC_1775

В рамках семінару експерти УІМП – Катерина Сідаш, Надія Афанасьєва, Ростислав Томенчук висвітлили теми загальних моделей та міжнародного досвіду реформ з децентралізації влади в Польщі, Румунії, Італії, Франції та Німеччині. Нова системи повноважень та підзвітності місцевих органів влади в Україні після впровадження реформи з децентралізації влади була презентована експертами Реанімаційного Пакету Реформ Андрієм Худиком та Іваном Лукерією.

Фінансові аспекти децентралізації – нова архітектура місцевих фінансів – перерозподіл місцевих та загальнонаціональних податків, інша ресурсна база для виконання нових повноважень органами місцевого самоврядування – було презентовано доцентом кафедри економічної теорії та менеджменту Чернівецького національного університету ім.Юрія Федьковича Богданом Строщуком.

DSC_1782

Учасники також мали змогу поспілкуватись з міжнародним експертом в царині децентралізації та місцевого самоврядування Ніко Ланге через он-лайн включення, та поставити свої конкретні запитання щодо тематики заходу.

Заходи відбулися в рамках інформаційної кампанії «Подолання стереотипів стосовно децентралізації на основі кращих іноземних практик та українських законодавчих ініціатив» організованої Українським інститутом міжнародної політики (УІМП) за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні.


 Біометричні паспорти в ЄС та Україні

IMG_1143

2 лютого 2015 року
«Біометричні паспорти в ЄС та Україні. Аналіз та порівняльна характеристика» з такою назвою презентувати дослідження експерти Українського інституту міжнародної політики в понеділок, 2 лютого о 12.00 в Українському кризовому медіа-центрі

В Україні минуло кілька тижнів після початку видачі біометричних паспортів. Їхнє запровадження стало одним з практичних кроків влади щодо євроінтеграції. В дослідженні автори Ростислав Томенчук та Катерина Сідаш спробували спростувати стереотипи про дешевизну українських біометричних паспортів та проаналізували систему формування ціни паспорта в ЄС та інших країнах. В рамках дослідженні експерти охарактеризували різні стратегії державної політики щодо формування ціни на біометричні паспорти.

В рамках презентації дослідження було визначено рейтинг країн з найвищою та найнижчою вартістю біометричного паспорта.

Найдорожчі біометричні паспорти

Вартість Середня місячна зарплата
1 Австралія 169 Євро 2098 Євро
2 Італія 116 Євро 1923 Євро
3 Швейцарія 114 Євро 4118 Євро
4 Канада 107 євро

2695 Євро5Великобританія91 Євро2597 Євро

Найдешевші біометричні паспорти

Вартість Середня місячна зарплата
1 Болгарія 20 Євро 332 Євро
2 Боснія та Герцеговина 20 Євро 423 Євро
3 Чехія 22 Євро 701 Євро
4 Іспанія 25 Євро 1615 Євро
5 Естонія 28 Євро 841 Євро

DSC_1592

Ростислав Томенчук: «Для порівняння вартості біометричних документів ми використали показники середньої місячної заробітної плати. В результаті вийшли на цікаві порівняння:

вартість біометричного паспорту в Україні є однією з найдорожчих у порівнянні з країнам ЄС. Конкуренцію Україні складають тільки країни Східного партнерства, особливо Вірменія та Молдова. Проблема полягає не у високій вартості документа, а в низькій купівельній спроможності громадян».

DSC_1585

Катерина Сідаш: «Аналізуючи вартість документу у різних країнах світу, ми не зустрічали ціни нижчої за 20 Євро. Ми дотримуємося думки, що не варто вираховувати окремо собівартість документа безпосередньо, про що часто чуємо в ЗМІ. Отримуючи біометричний паспорт громадянин оплачує гарантії збереження даних, безпеку при перетині кордону, витрати на державний апарат, який працював над виготовленням, видачею та обслуговуванням біометричного документа.  Середня вартість біометрики в ЄС становить 50-60 Євро. В країнах з нестабільною економічною ситуацією 20-50 Євро. Важливо, щоб кошти, які оплачує громадянин за документ, використовувалися за призначенням».

Ростислав Томенчук: «До вартості біометричного паспорта слід відноситися як до одного з способів оподаткування державою, за ті послуги, які надає держава, а завдання громадськості – контролювати ефективне використання податків, в тому числі і від біометричних документів».

За результатами моніторингу ситуації з видачею біометричних паспортів в Україні, експерти рекомендують владі:

  1. Збільшити частку державного мита у вартості паспорту та відповідно прибрати інші послуги, які входять у вартість біометричного паспорту не збільшуючи його вартості;
  2. На підтвердження принципів децентралізації розглянути можливість залучення місцевих органів влади до видачі біометричних паспортів. Тим самим давши можливість регіонам закладати місцевий податок до вартості паспорта. За основу можна взяти практику Нідерландів чи Бельгії.
  3. Забезпечити оплату вартості біометричного паспорта одною сумою і заборонити накладати оплату додаткових послуг.
  4. Відмінити плату за банківські послуги, які знімаються додатково у заявників.
  5. Передбачити цільове використання коштів у бюджеті від отриманих надходжень за виготовлення біометричних паспортів.
  6. Припинити видачу звичайних паспортів для виїзду за кордон після введення в дію усіх пунктів видачі біометричних паспортів;
  7. Передбачити можливість виготовлення паспорта з більшою кількістю сторінок за додаткову оплату.
  8. Передбачити пільги для пенсіонерів. Враховуючи високий пенсійний вік в Україні та високу смертність, є прогнози, що кількість бажаючих пенсійного віку, які готові зробити біометричний паспорт буде незначна (не більше 3 %), а це не сприятиме збільшенню відвідування країн ЄС українськими громадянами похилого віку, які не мали змоги раніше побувати за кордоном. Відсоток людей, які раніше не були за кордоном серед пенсіонерів найвищий.

«Виборомат» – це «рятувальне коло» для виборця, втомленого невпинною агітацією

vyboromat-logo-greyВ зв’язку з тим, що наші виборці не завжди читають передвиборчі програми партій, а голосують за «обличчя», ми хочемо змінити такий підхід. За основу взято подібний успішний проект, який кілька років реалізовувався в Німеччині.

«Виборомат» – це тест, який видає результат на основі порівняння побажань виборця із обіцянками, даними політичними партіями у передвиборчих програмах. Розробниками «Виборомату» проаналізовані програми політичних партій, зареєстрованих на виборах до ВРУ-2014. «Виборомат» діятиме до 26 жовтня 2014 року, дня виборів до Верховної Ради України.

Результат перевірки на «Вибороматі» – це співпадіння побажань виборця із обіцянками, даними політичними партіями у передвиборчих програмах, поданих та зареєстрованих Центральною Виборчою Комісією (http://www.cvk.gov.ua/pls/vnd2014/wp501?PT001F01=910). Побажання виборців взяті із соціологічних опитувань громадської думки за останні півроку, які було оприлюднено у відкритих джерелах. На жаль, експерти «Виборомату» змушені констатувати, що ці побажання розходяться із проблемами країни, які насправді необхідно вирішувати першочергово.

Проект реалізується Українським інститутом міжнародної політики за підтримки ініціативи “Об’єднуємося заради реформ” (UNITER), Pact, Inc. Шукайте нас в соціальних мережах,  розсилках громадських ініціатив та вдрукованих матеріалах у всіх областях України. 

 

Презентация интернет-платформы “Днестровские инициативы” в Молдове

DSC_00042-4 апреля 2014 года Украинский институт международной политики, Институт политического образования (Киев, Украина) и Международный фонд «Возрождение» провел серию презентаций Интернет-платформы «Днестровские инициативы» www.dniester-initiatives.org в регионах Молдовы.

Презентации прошли 2 апреля в Кагуле, 3 апреля – в Кишиневе и 4 апреля – в Бельцах.

Созданию «Днестровских инициатив» предшествовала международная конференция «Факторы сотрудничества и диалога гражданского общества в урегулировании Приднестровского конфликта», организованная в ноябре 2013 года в Киеве, инициаторами которой выступили Украинский институт международной политики, Региональный филиал Национального института стратегических исследованийв Одессе, Институт политического образования. Финансовая поддержка была оказана Международным фондом «Возрождение» и Посольством Федеративной республики Германии в Украине. В конференции приняли участие представители НПО из Киева, Черновцов, Тернополя, Одессы, Тирасполя, Рыбницы, Бендер, Кишинева и Бельц. На протяжении двух дней участники обсуждали неполитические вопросы трансграничного сотрудничества, в результате чего были подготовлены рекомендации. Участники конференции сошлись во мнениях, что необходимо активизировать межрегиональное сотрудничество между неправительственными организациями и первым шагом для этого может быть создание платформы для коммуникации.

Так, при поддержке Международного фонда «Возрождение» появилась интернет-платформа «Днестровские инициативы», которая дает возможности для:

  • поиска новых партнеров;
  • укрепления связей и обмена опытом;
  • укрепления и повышения квалификации экспертных сообществ;
  • повышения эффективности общения региональных неправительственных организаций и объединений граждан;
  • создания разносторонних тематических инициатив в общественном секторе;
  • усиления роли общественного сектора в развитии трансграничного сотрудничества

Recommendations following the International Conference “Factors for the civil society cooperation and dialogue in Transnistrian conflict settlement”, which took place in Kyiv on 22-23 November, 2013

Aiming to find new approaches to the Transnistrian conflict settlement, to enhance trans-border cooperation and to develop confidence-building measures in the region; to increase contacts between experts and representatives of the civil society of Ukraine, Moldova and Transnistria, the representatives of the experts community and non-governmental organizations from three sides propose recommendations elaborated by the experts for consideration of the participants of the negotiating format “5+2”. These recommendations have been prepared following the International Conference “Factors for the civil society cooperation and dialogue in Transnistrian conflict settlement”, which was organized by the Ukrainian Institute for International Politics, Odessa Branch of the National Institute for Strategic Studies, under the initiative of the Ukrainian OSCE Chairmanship, and with the support of the Embassy of Germany in Ukraine and International Renaissance Foundation.

  1. Enhancing dialogue on the economic dimension of cooperation.

Taken as a basis the necessity of modernization and sustainable development for both sides to the conflict, recommend:

  • to strengthen protection of the intellectual rights at the legislative level;
  • to initiate experts discussions with the participation of the civil society of both sides on possibility to implement international standards in accounting, food quality, legislative regulation of the entrepreneurship, small and medium business;
  • to review the specific of double taxation basing on unification and international experience of the similar issues settlement.
  • to initiate with the participation of the experts community elaboration and implementation of some joint economic specific projects, which are mutually benefit.
  • to enhance dialogue on possibilities for reforming the Transnistrian railways transportation and railway rolling stock. The whole system of the railways is out of date, as a result of what Transnistrian potential in such transportations is not used fully.

Steps towards modernization are important for both sides and will not be perceived as an imposition of the legislative and economic initiatives by one side.

  1. Enhancing the role of the transborder cooperation and facilitation the border crossing.

As a practice of the transborder cooperation has demonstrated the environmental dimension is one of the main priority and it demonstrates positive dynamics, emphasizing the possibility of the constructive dialogue and implementation of the important for the region tasks.

From another side, the issues of transportation (cargo and human) are not resolved, the difficulties with border crossing can be witnessed, including those living in the border regions. Also the dynamic of the euroregion “Dnister” work is absent. Taking into account mentioned above, recommend:

  • In the environmental sphere to continue and to develop initiatives for local mini-projects for local communities of Moldova and Transnistria.
  • To consider existed difficulties in the work of the euroregion “Dnister”, to propose to Transnistria to review conditions of its participation in this project and additionally to attract yet one region from the Ukrainian side.
  • In the sphere of the cultural cooperation and tourism development, consider as important to develop a joint touristic route for the towns of Moldova, Ukraine and Transnistria. This can be architectural monuments and historical places, which in a perspective will significantly improve a touristic attraction of the region and can become a new sphere for transborder cooperation improvement. As an example, there are joint projects between Ukraine and Poland, which are included into UNESCO list. Moreover, such initiatives can include different ethnic festival and fairs.
  • To boost the negotiation process aiming to find a possibility to implement a smooth border crossing between Ukraine and Transnistria for the inhabitants of the border regions.
  • To consider the difficultness and duration of the border crossing procedure between Transnistria and Ukraine for the citizens of Moldova and Ukraine.
  • Ukrainian side to define the issue of the status of Ukrainians in Transnistria, which prevent citizens of Ukraine, who live at the territory of Transnistria from use of the privileges to study in the Ukrainian universities.
  1. Third sector development and civil society involvement in a dialogue with the authorities.

As practice shows, cooperation between the authorities and civil society is an integral part of democratization and complex resolution of the problems existing in the society. However within the years it has been a process of separate development of the civil society in Transnistria, Ukraine and Moldova, despite the fact that in practice all sides have best practices and solutions for difficult issues faced in their work. Experience and best-practices sharing will give a possibility for more effective development in our region. Taking into account his recommend:

–       To involve non-governmental organizations (NGOs) to the work of the “5+2” working groups. This can be introduced as parallel sessions in a separate working groups, which as a result will propose recommendations before every round of negotiations. Also it is important that the representatives of the “5+2” working groups to participate at such sessions. In this case, the initiative of the OSCE Project Coordinator in Moldova, which has started the similar project, looks positive and has a perspective.

–       Promoting improving contacts between the NGOs and local authorities and political elites. Such steps will give better understanding of the role and work of every side, that can enhance trust to the authorities and will enable the NGOs to elaborate their own agenda considering democracy development possibilities, and will make authorities more transparent for the civil society. As a pilot initiative it can be started regular meetings between the authorities and representatives of the non-governmental organizations for joint resolution of the local problems in different spheres.

–       As for many years the community in Transnistria has developed in a separate environment, so one can feel the loose of the joint identity and decrease in contacts in a daily life. Having this in mind, we consider as an important to increase contacts between the representatives of the NGOs and local elites from the both sides of the Dnister River. For this goal joint festivals can be organized, as well as exhibitions, cultural events, educational and business visits. For this dialogue not only representatives of the non-governmental organizations should be involved, but also other civil society actors: associations, trade unions. As an example, the annual NGOs forum can be initiated, where they can present their projects and best-practices. Ukrainian organizations are ready to join and to assist to organize such events. As a first step for the civil society development, the internet site for the local initiatives and cooperation of the NGOs from Transnistria, Moldova and Ukraine can be developed. Thus it will be possible to share experience, best-practices and to initiate joint projects.